Gennem årene er der blevet produceret flere specialudgaver af DMC-12, men bilen blev især kendt som tidsmaskinen fra "Back to the Future" filmene. Seks DeLorean'er blev brugt under produktionen samt en fremstillet af glasfiber, til scener hvor en DeLorean i fuld størrelse var nødvendig for at "flyve" på skærmen.
Kun tre af bilerne eksisterer stadig. En blev ødelagt i slutningen af Back To The Future 3, to blev forladt (gad vide hvor? -red.) og glasfiber replikaen blev også skrottet. Universal Studios ejer to af de resterende biler som de lejlighedsvis bruger på skærmen til andre produktioner.
Den sidste er hjemmehørende i en privat samling efter omfattende restaurering.
Fra den 20. april 2016 kan den officielle "Back To The Future" DeLorean ses på Petersen Automotive Museum. NB. Hvis du har nogle andre specielle facts eller rettelser til bilen så skriv endelig en mail til os
på facts@bildata.dk.
Generelt | Mærke | DeLorean |
Model | DMC-12 Back To The Future | |
Årgang | 1981 | |
Designer | Giugiaro | |
Døre | 2 | |
Type1 | 2S FHC | |
Oprindelsesland | UK | |
RAC rating | 30.80 | |
1 Type-forkortelser: SAL: Sedan, FHC: Coupé, DHC: Cabriolet, HBK: Hatchback, EST: St. car |
Dimensioner | ||
Sporvidde for | 1660 mm | |
Sporvidde bag | 1590 mm | |
Frihøjde | 140 | |
Vægtdistribution (front) | 38.00 % | |
Brændstofkapacitet | 51.00 liter |
Aerodynamik | ||
Trækkoeffient | 0000-00-00 | |
Frontareal | 0000-00-00 m2 | |
Cx | 0.00 |
Motor | ||
Volumen | 2849 ccm | |
Max effekt | 130 hk (96.9 kW) | |
Max drejningsmoment | 207.0 Nm @ 2750 rpm | |
Type | SOHC | |
Cylindre | V-6 | |
Boring × slaglængde | 91.00 mm × 73.00 mm | |
Ventiler / cylinder | 2 | |
Ventiler | 12 | |
Kompression | 8.80:1 | |
Kompressor | N/A | |
Brændstof system | Bo K-Jetronic fuel inj. |
Præstationer | ||
Max effekt | 130 Hk (5500 o/min) | |
Max effekt | 96.9 kW (5500 o/min) | |
Max moment | 207.0 Nm (2750 o/min) | |
Max moment | 21.1 Kg/m (2750 o/min) | |
Effektivt middelbremsetryk | 913 Kpa | |
Effektivt middelbremsetryk | 2013-02-04 Psi | |
Specifikt moment | 72.66 | |
Accelleration 0-100 | 0.00 s | |
Top hastighed | 209 km/t | |
Hk / liter | 45.6 | |
Hk / ton | 2010-04-05 |
Chassis | ||
Motor placering | Rear | |
Motor retning | Longitudinal | |
Trækkende hjul1 | RWD | |
Styring | rack & pinion | |
Styring "lock-to-lock" | 2.650 | |
360° | 10.70 m | |
Ophæng, for2 | I.CS. | |
Ophæng, bag2 | I.TA.CS. | |
Bremser, for / bag3 | Di/Di-S | |
Gear | 5M | |
Top gear ratio | 0.82 | |
Final drive ratio | 3.44 | |
1 Drive-forkortelser: FWD: Forhjulstrukken, RWD: Baghjulstrukken, AWD/4WD: Alle/4-hjulstrukken |