Aston Martin DB5 er nok den mest berømte Aston Martin på grund af dens optræden i James Bond – Goldfinger fra 1964. Selvom Ian Fleming havde placeret Bond i en DB Mark III i hans roman, var dette den nyeste model da filmen blev lavet. Bilen i filmen var den originale DB5 prototype sammen med en standard model til stunts. Der blev endvidere lavet 2 ekstra modificerede biler der blev brugt i PR regi efter filmen udkom.
I januar 2006 blev en af disse auktioneret i Arizona for $2 mill. Den samme bil blev købt i 1970 for £5000 fra ejeren, Sir Anthony Bamford, af Tennessee museum. Den anden bil står i Holland i Louwman Collection museum.
I James Bond universet blev den samme bil brugt igen i de følgende film, Thunderball (registrering BMT 216A). En anden Aston Martin DB5 (registrering BMT 214A) blev anvendt i 1995 i GoldenEye, hvor tre forskellige DB5s blev brugt i filmen. BMT 214A var også tilbage i Tomorrow Never Dies (1997), og blev sat til at lave en cameo ved Castle Thane i The World Is Not Enough (1999), men scenen blev klippet fra. Endnu en DB5 udkom i Casino Royale (2006), denne med rattet i venstre side versus de tidligere britiske versioner.
Den første DB5 prototype, der anvendes i Goldfinger med chassisnummer DP/216/1 blev senere frataget sine våben og gadgets af Aston Martin og derefter videresolgt. Det blev derefter eftermonteres med senere ejere dog med uoriginale våben. Chassis DP/216/1 DB5 blev stjålet i 1997 fra den sidste ejer i Florida og er stadig ikke blevet fundet.
En meget detaljeret trykstøbt skala 1:24 model med mange funktionelle funktioner blev produceret i et begrænset oplag af Danbury Mint. Et meget detaljeret sæt blev også produceret af Airfix mellem 1966 og 1970.